Skolans krav på simkunnighet

Välkommen till Bus & Bad

  


Lgr 11


Information om förtydligande av simning i ämnet ”Idrott och hälsa” i Lgr11 samt om Svenska Simförbundets verksamhet


I läroplanen för grundskolan, Lgr 11, finns simning med som ett kunskapskrav för årskurs 6 i ämnet Idrott och hälsa. Det framgår att elever i årskurs 6 ska kunna simma 200 meter för att bli godkända i ämnet. Följande står att läsa: eleven kan simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge.

Det finns inga krav på att eleven ska kunna simma visst antal meter innan årskurs 6.


Det finns heller inga krav på att eleven ska  använda ett speciellt simsätt.


Kunskapskravet på simkunnighet i läroplanen är tydligt vad gäller hur många meter eleverna ska klara av, men kan tyckas vagare vad gäller tolkningen av exempelvis utförandet och val av simsätt. Det finns även tolkningar av läroplanen som bidrar till oklarhet angående val av simsätt. Svenska Simförbundet vill därför som ett stöd till skolor, kommuner och andra intressenter bidra med ett förtydligande av läroplanen för att underlätta bedömningen av eleverna.


I läroplanen finns det inte angivet vilka simsätt som ska användas. Det centrala innehållet talar om simning i mag- och ryggläge, och det enda som finns angivet för att klara kunskapskravet och för att anses simkunnig är att 50 av de 200 meterna ska vara i ryggläge.


Valet av simsätt bör vara det som passar den enskilda eleven bäst. Ingen elev kan bli underkänd på grund av val av simsätt. Den enda punkten som bedömaren (läraren) ska ta hänsyn till avseende simsätt är att:

•50 av de 200 meterna utförs i ryggläge. Resterande 150 meter är valfritt simsätt. De fyra simsätt vi har är crawl, bröstsim och fjärilsim i magläge samt ryggsim.


Ett simsätt består av många olika moment och viktigt är att det görs en helhetsbedömning på simningens utförande. Bedömningen ska göras individuellt.


Grunden för livslång simkunnighet är vattenvana oavsett vilket simsätt eleven sedan ska lära sig. Vilket simsätt som används är inte det centrala, utan fokus för all simundervisning ska vara att individen lär sig simma så fort som möjligt och därigenom skapar sig en säkerhet för att vistas i vattnet.


I alla former av lärande har lusten, nyfikenheten och glädjen stor betydelse för inlärningen. Simundervisningen och valet av simsätt bör därför anpassas till de enskilda individerna. Ibland kan ett visst simsätt vara för svårt för en individ att utföra. Detta kan bero på en rad saker såsom motorisk mognad eller de fysiska förutsättningarna. Genom att se till varje individs bästa och inte utesluta något simsätt kommer fler barn att uppleva glädje och framsteg i sin siminlärning.


Simkunnighet är en färskvara som behöver tränas kontinuerligt för att upprätthållas. Svenska Simförbundet vill att barn ska lära sig simma så tidigt som möjligt och att simkunnigheten upprätthålls under hela livet. Positiva upplevelser i simskolan ger större förutsättningar att individen sedan fortsätter att simma oavsett om det sker i organiserad form eller som spontanaktivitet. Ur ett folkhälsoperspektiv finns det en hälsovinst i att människor engagerar sig i fysisk aktivitet och simning är en av de mest skonsamma motionsformerna som dessutom blir ännu roligare och mer meningsfull om man kan simma flera simsätt.


Att arbeta med simkunnighet är viktigt! Simkunnighet är ett av Svenska Simförbundets prioriterade områden i vårt arbete. Vi vill verka som en naturlig partner när det gäller simkunnighet avseende såväl kompetens och kvalitet som omfattning. Runtom i Sverige har vi drygt 300 medlemsföreningar som bedriver verksamhet inom simidrott. För hjälp och stöttning i er simundervisning går det bra att kontakta er lokala simförening för ett samarbete.


Svenska Simförbundet genomför kontinuerligt projekt som riktar sig mot skolor och kommuner. Detta för att bidra till ökad simkunnighet hos barn och ungdomar samt för att uppmuntra till en aktiv livsstil. Mer om våra projekt hittar ni på vår hemsida, www.simforbundet.se, under simkunnighet. Genom våra projekt, och genom att kontakta oss på Svenska Simförbundet, kan ni som arbetar med siminlärning i skolan få råd och stöd i hur ni kan lägga upp er simundervisning på ett så bra sätt som möjligt. På vår hemsida hittar du även mer information om den nordiska simkunnighetsdefinitionen samt annan nyttig information om simkunnighet.


Svenska Simförbundet hoppas att vi genom detta förtydligande av Lgr 11 kan hjälpa till att göra simundervisningen i skolan både enklare och roligare för både elever och lärare. Vi vill verka för ökad och livslång simkunnighet samt för att alla barn ska vara simkunniga så tidigt som möjligt, dock senast vid 12 års ålder.


Att kunna simma är både roligt och livsviktigt!